Allmänna villkor vid biljettköp
Försäljning av evenemangsbiljetter och relaterade produkter från denna sida görs av
Ticketmaster Sverige AB
Org.nr: 556401-2887
Moms/VAT-nummer: SE556401288701
Drottninggatan 29, c/o Convendum
111 51 Stockholm
Kontakt: kundkontakt@ticketmaster.se
Dessa villkor uppdaterades den 13 september 2023 och gäller för alla köp som genomförs från och med detta datum.
Tidigare versioner av villkoren hittar du längst ner på denna sida.
Ticketmaster tillhandahåller biljetter bland annat via sin Internettjänst ("Ticketmaster.se"), nedan Tjänsten, genom vilken du kan boka och köpa biljetter till evenemang inklusive evenemang som streamas till dig som köpare.
1.1 Ansvaret för evenemanget
När det gäller de faktiska evenemangen, är Ticketmaster endast utställare av biljetter och ombud för arenor och arrangörer. Tickemaster bär därför inte ansvar för evenemanget som sådant, utan endast för att evenemangsbiljetten är giltig. Ticketmaster är därför ej ansvarig för genomförandet av evenemangen, eller deras kvalitet och innehåll, och är därmed heller ej ansvarig för eventuell ekonomisk kompensation på grund av eller kopplat till t ex inställt/flyttat evenemang eller andra tillkortakommanden kopplat till evenemangen. Ifråga om streamade evenemang ansvarar arrangören, inte Ticketmaster, för uppkopplingen, överföringen och sändningen/streamingen. Alla frågor eller krav som rör själva evenemanget och dess genomförande skall riktas till arenan/arrangören. Mer specifik information om arenan/arrangören och de särskilda villkor som gäller för ett specifikt evenemang ges i samband med bokning/köp av biljetter.
1.2 Personligt bruk
Biljetter får endast köpas för personligt bruk och får ej användas kommersiellt. Det innebär att biljetter inte får inköpas och/eller vidareförsäljas i kommersiellt syfte. Biljetter får heller inte erbjudas i tävlingar eller i samband med erbjudande av annan produkt eller tjänst utan skriftligt medgivande från Ticketmaster och/eller den ansvariga arenan/arrangören. Om evenemanget har restriktioner för antal biljetter per köp och kund så får maxantalet ej överskridas.
1.3 Mitt konto
För att kunna använda Tjänsten måste du ha ett användarnamn och ett lösenord. Detta får du genom att registrera dig på webbsidan. Du är själv ansvarig för att användarnamnet och lösenordet hålls hemligt. Detta är viktigt eftersom du blir ansvarig för alla beställningar och andra åtgärder som sker med användning av användarnamnet och/eller lösenordet. Detta gäller alltså även om det är någon obehörig som har använt användarnamn och lösenordet. Det är upp till dig att kontrollera att all personlig information som lagts vid skapandet av ett konto är korrekt. Ticketmaster kontrollerar inte denna information och svarar inte för att den är korrekt. Vid felaktigt angiven postadress skickas biljetter och Collector Tickets istället som eBiljetter via email.
1.4 Mina bokningar
Det är upp till dig som kund att kontrollera att din bokning stämmer (rätt post- och emailadress, rätt evenemang, rätt antal, rätt arena o s v) och att biljetten kommit dig tillhanda i god tid innan evenemanget startar.
1.5 Inställda eller flyttade evenemang
Du som biljettköpare ansvarar själv för att kontrollera om ett evenemang är inställt eller flyttat. Om evenemang ställs in eller flyttas bör du omedelbart kontakta ansvarig arena/arrangör. Det är arenan/arrangören som ansvarar för frågor och beslut om t ex återlösen av biljetter. Efter beslut av arrangör/arenan kan Ticketmaster i vissa fall på uppdrag av arrangören återlösa biljetter vid inställda evenemang. Vid inställt respektive flyttat evenemang, där återlösen av biljett godkänns av arrangör/arena, återbetalas inte eventuell service- /distributionsavgifter.
1.5.1 Festivalbiljetter
Biljetter till festivaler säljs endast till hela festivalen och inte till enskilda artister och framträdanden. Biljetter kan därför inte återlösas vid inställda eller förändrade programpunkter.
1.5.2 Värdecheck
I samband med Flyttade och Inställda evenemang kan du som biljettköpare erbjudas en värdecheck som ersättning av biljettvärdet, beslut om en värdecheck erbjuds tas av ansvarig arrangör/arena. Erhållen värdecheck kan sedan användas för att köpa biljetter till evenemang som sätts upp av samma arrangör som för det omplanerade evenemanget och är listade på Ticketmaster Sveriges webbplats. Se separata villkor här.
1.6 Förlust av biljett
Förlorad biljett ersätts ej. Väljer du eBiljett som leveranssätt kan du själv skriva ut en ny biljett via Mitt Konto. Observera att eBiljett har ett inbyggt säkerhetssystem som endast medger inträde en gång per biljett. Du är själv ansvarig för att leveransuppgifter är korrekt angivna vid köpet. Vid felaktigt angiven postadress skickas biljetter och Collector Tickets istället via email som en eBiljett.
1.7 Service- och distributionsavgifter
Utöver biljettpriset kan en serviceavgift tillkomma samt i vissa fall även en distributionsavgift.
En orderavgift per transaktion kan tas ut beroende på betalsätt.
1.8 Köp som strider mot uppsatta villkor
Ticketmaster förbehåller sig rätten att makulera bokning eller köp samt med omedelbar verkan stänga av ett kundkonto om du som biljettköpare inte lämnar korrekta uppgifter om dig själv eller i övrigt bryter mot eller försöker kringgå Ticketmasters villkor vid biljettköp. Detta gäller bland annat om du bokar eller köper fler biljetter än tillåtet eller köper biljetter för kommersiellt bruk. Vid makuleringar av sådant skäl återbetalas inte den erlagda serviceavgift eller eventuella distributionsavgifter. Ticketmaster kan även besluta att inte heller återbetala erlagt biljettpris. Du ansvarar för att användar-ID och lösenord lagras på ett säkert sätt, och att ingen obehörig kan komma åt informationen.
1.9 Ångerrätt av biljettköp
Reglerna om ångerrätt i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) gäller inte vid köp av evenemangsbiljetter. När betalning har skett är du därför bunden av ditt köp. Du kan dock ångra en bokning fram till dess att betalning har skett. Tänk dock på att om du väljer Klarna eller liknande betalningslösning, som betalningsalternativ är valet av detta alternativ att likställa med kort- eller bankbetalning och betalning har därmed skett genom valet av betalningsalternativ, även om fakturan ska betalas vid ett senare tillfälle. Rätt att ångra ditt köp kan dock finnas enligt reglerna om Fan Guarantee (se nedan).
1.9.1 Ångerrätt - Ticketmasters Fan Guarantee
Ticketmaster erbjuder dig en rätt att i vissa fall ångra – d v s avboka ditt biljettköp – en tjänst vi benämner ”Fan Guarantee”, nedan benämnt som ångerrätt. Ångerrätten av köp innebär att du mot att du avstår från biljetten återfår biljettpriset men inte serviceavgifter och andra eventuella avgifter.
Ångerrätten gäller endast för biljetter och inte för andra produkter och tjänster (ex merförsäljningsprodukter) som du kan ha köpt av Ticketmaster.
I följande fall kan du inte utnyttja Fan Guarantee för att avboka ditt köp av biljetter;
- Om din bokning avser tidigare reserverade biljetter, donation, årskort, abonnemang, VIP-biljetter, loger, Platinumbiljetter, rabatterade biljetter, flerdagarsevenemang eller andra paketerade biljetter.
- Om du har överlåtit biljetten till en annan person.
- Om du har köpt biljetten genom Ticketmaster Resale.
- Om bokningen gjordes hos ett annat Ticketmaster-ombud än ticketmaster.se eller via Ticketmasters Call Center.
- Om du har köpt biljetten i arrangörens biljettkassa eller ombud.
- Om du betalt hela eller delar av ditt köp med en värdecheck.
- Om biljetten avser ett evenemang, för vilket arrangören valt att någon ångerrätt inte ska gälla, och du har gjort bokningen på biljettsläppsdagen.
För att använda din ångerrätt så måste du begära detta senast 14 dagar innan evenemangets startdatum och dessutom inom 24 timmar efter det att du köpte biljetten. Det innebär att om du köpte biljetten mindre än 14 dagar före dagen för evenemanget (eller evenemangets startdatum) kan du inte ångra biljettköpet/bokningen.
För att utnyttja rätt att ångra din bokning – ska du fylla i formuläret som du finner här; Fan Guarantee.
Vi gör vårt bästa för att bekräfta mottagandet av din begäran inom tre arbetsdagar och att behandla din begäran inom fem arbetsdagar.
Följande regler gäller för ångerrätt med Fan Guarantee:
(a) Samtliga biljetter i din order måste avbokas. Det går alltså inte att ångra köp av enstaka biljetter i en order.
(b) Om biljetterna, när du gör din avbokning, redan har skickats iväg eller lämnats ut, återbetalas inte frakt/portokostnaden eller andra distributionskostnader.
(c) Du måste på begäran returnera originalbiljetterna till Ticketmaster innan din begäran kan behandlas och slutföras.
(d) För vissa evenemang gäller inte ångerrätten. Det framgår av informationen om det specifika evenemanget.
(e) Ångerrätten kan bara användas en gång per hushåll och kalendermånad och endast tre gånger per hushåll under en tolvmånadersperiod.
Det kan ta upp till 14 dagar från din begäran innan vi hanterar återbetalningen. Återbetalning sker på det sätt som betalningen av köpet skedde.
Ticketmaster har rätt att vägra utnyttjande av ångerrätten om du på något sätt brutit mot köpvillkoren.
1.10 Donation
Du har som biljettköpare möjlighet att vid bokning eller köp till vissa evenemang, i samband med köpet ge en donation/gåva till arrangören, artister eller annan mottagare som anges på Ticketmasters webbplats vid bokningen/köpet. Donation omfattas inte av ångerrätt via Fan Guarantee.
1.11 Byte/Uppgradering av biljetter
Ticketmaster erbjuder dig möjligheten att byta och uppgradera biljetter förutsatt att det finns lediga biljetter vid köptillfället och det är minst 7 dagar kvar till evenemanget ifråga. Byte/uppgradering kan endast göras mot biljetter med samma eller högre pris till samma evenemang. I vissa fall finns det möjlighet att byta till annan tidpunkt och/eller annat datum för samma evenemang.
Vid både uppgraderingar och byten tas en extra avgift ut. Vid vissa byten kan nya biljetter behöva betalas innan ursprungsbiljetten betalas tillbaka. Ursprungliga serviceavgifter återbetalas inte.
1.12 Ticket Transfer
Ticketmaster erbjuder tjänsten "Ticket Transfer" för många evenemang.
Ticket Transfer innebär att du som biljettköpare kan skicka vidare dina biljetter till någon annan, familjemedlem eller vän, som ska använda biljetten. Detta görs genom att logga in på ditt Ticketmaster-konto och följa anvisningarna. Ticket Transfer är avsett att användas för att skicka vidare biljetter till vänner och familj; du bör bara skicka vidare biljetter till personer som du känner och litar på.
Du kan genom Ticket Transfer skicka vidare både biljetter du själv har köpt och biljetter du mottagit av någon annan som använt Ticket Transfer. Genom att använda Ticket Transfer, gör du det enklare för den person som tar emot biljetten att använda biljetten för att komma in på evenemanget.
Köpet av biljetten påverkas inte och köpvillkoren gäller fortfarande mellan Ticketmaster och den som ursprungligen köpte biljetten, oavsett hur många gånger som biljetten skickas vidare med Ticket Transfer. Alla villkor som gäller för själva användningen av biljetten gäller dock, även gentemot den slutliga mottagaren/användaren av biljetten.
Ticket Transfer kan användas endast för biljetter och inte för merförsäljningsvaror som köps i paket tillsammans med biljetter.
Ticketmaster har rätt att avboka och makulera alla biljetter som skickats vidare med Ticket Transfer om vi har skäl att misstänka att de har erhållits bedrägligt, olagligt eller på annat sätt i strid med köpvillkoren för biljetter, dessa regler om Ticket Transfer, eller andra tillämpliga villkor.
Du kan avbryta en inbjudan av Ticket Transfer men bara om du gör det innan mottagaren accepterat din inbjudan att ta emot en biljett.
VIKTIGT ATT NOTERA: När du använder Ticket Transfer kommer du från och med det att mottagaren accepterat din inbjudan, inte kunna
(i) använda din ursprungliga biljett för entré till aktuellt evenemang;
(ii) avbryta eller på annat sätt få tillbaka den biljett som skickats vidare (eftersom mottagaren får en ny biljett med en ny streckkod); eller
(iii) använda vår Fan Guarantee (ångerrätt) för den biljetten. Om en biljett skickas vidare flera gånger med Ticket Transfer är det endast den sist mottagna biljetten som är giltig vid entré till evenemanget. Streckkoderna på alla tidigare biljetter makuleras och dessa biljetter blir därmed ogiltiga.
Om ett evenemang ställs in, flyttas eller väsentligt ändras skall den ursprunglige köparen av biljetten kontakta arrangören/arenan enligt vad som anges i stycket Inställda eller Flyttade evenemang.
Ticketmaster kommer bara att sända ut information om ändringar i evenemanget till den ursprungliga köparen av biljetten. Det är därför den ursprungliga köparens ansvar att hålla alla mottagare av biljetter som skickats vidare med Ticket Transfer uppdaterade med den information som Ticketmaster tillhandahåller den ursprungliga köparen.
Ticketmasters skyldigheter kopplat till genomfört köp gäller gentemot den ursprungliga köparen som erlagt betalning för biljetten, skyldigheter gällande tillgång till biljett samt entré till evenemang gäller biljettinnehavaren, mottagaren av biljett, förutsatt att Ticket Transfer använts och samtliga villkor efterlevts.
1.13 Verified Fan
Ticketmaster erbjuder i samarbete med arrangörer/arenor förtur till biljettköp vid speciella kampanjtillfällen, där du som köpare i förväg har möjlighet att anmäla ditt intresse att få köpa biljett medförtur som en riktig fan, en s k Verified Fan. När det bestäms vilka som ska få förtur används följande kriterier:
- För att bedöma om du är kvalificerad för att som Verified Fan få tillgång till en förköpskod kommer vi att be dig lämna uppgifter om dig själv (som vi kallar ”behörighetsuppgifter”). Alla uppgifter som lämnats, behörighetsuppgifterna, kommer att användas för att avgöra om du, enligt vår bedömning, är ett riktigt fan, s.k. "Verified Fan". Som ett led i bedömningen överförs behörighetsuppgifterna till en tredje part som för vår räkning analyserar och verifierar behörighetsuppgifterna.
- På grundval av behörighetsuppgifterna kommer vi också att göra en bedömning av om du kommer att försöka köpa biljetter i kommersiellt syfte och/eller i bedrägligt syfte och/eller om du på annat sätt kan komma att bryta mot de villkor som gäller detta förköp eller övriga villkor hos Ticketmaster.
- För att göra bedömningen skapar vi en profil för dig med hjälp av de behörighetsuppgifter du lämnat och eventuella uppgifter från ditt Ticketmaster-konto, om du har ett konto. Bedömningen baseras på ett antal kriterier, bland annat dina tidigare Ticketmaster-köp och analysen och verifieringen av de behörighetsuppgifter du lämnat.
- Utfallet av vår bedömning av din profil avgör om du kommer att få tillgång till detta förköp och ingå i urvalsprocessen för förköpskoder.
- Ticketmaster förbehåller sig rätten att, enligt eget omdöme och helt utan ansvar, när som helst avgöra om du har rätt att ingå i urvalsprocessen för att få tillgång till förköpskoderna eller inte. Vi gör detta för att på bästa sätt erbjuda biljetter till riktiga fans.
- Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy. När du registrerar dig samlar vi också information om dig på uppdrag av artistens administration, promotor och skivbolag. Vi kan även dela uppgifterna med dem för att de ska kunna administrera evenemanget och driva marknadsföring enligt deras personuppgiftspolicy.
1.14 Tillämplig lag
Svensk lag tillämpas på köp.
2 Allmänna villkor för Ticketmasters tjänster
2.1 Allmänt
Ticketmaster förbehåller sig rätten till Tjänsten (Ticketmaster.se) och dess innehåll. Du som användare av Tjänsten har ej rätt, helt eller delvis, att på något sätt kopiera, reproducera, spara, flytta, vidaresända, distribuera, publicera, lägga till annat material eller spara ned på egen dator, något material som är kopplat till Tjänsten (inklusive text, bilder, varumärken, logotyper, grafik och musik) utan ett skriftligt godkännande från Ticketmaster. Det är ej tillåtet att använda varumärken och/eller logotyper kopplade till Ticketmasters tjänster eller produkter om annat inte är skriftligt överenskommet med Ticketmaster.
2.2 Laglig användning
Ingen information om Tjänsten får kopieras, bearbetas eller användas utan särskilt skriftligt tillstånd från Ticketmaster. Överträdelse av förbudet kan leda till rättsliga åtgärder och eventuellt skadestånd och/eller juridiskt ansvar. Om du bryter mot Ticketmasters villkor kan du förlora rätten att använda Tjänsten. Ticketmaster har också rätt att makulera bokningar på webbplatsen om du har lämnat vilseledande personuppgifter eller om kunden bryter mot eller kringgår Ticketmasters allmänna villkor.
2.3 Ansvaret för tjänsten
Ticketmaster tillhandahåller Tjänsten, som gör det möjligt att boka och köpa biljetter. Ticketmaster ansvarar inte för, och kommer inte att kompensera eventuell förlust som uppkommer på grund av driftsavbrott, förseningar, avbrott eller annan teknisk omständighet som gör användandet av Tjänsten omöjlig eller svår att använda.
2.4 Immateriella rättigheter
Alla varumärken, andra kännetecken, logotyper, texter, innehåll, formgivningsmoment, elektroniska dokument, grafik, bilder och ljud, fotografier, databaser, programvara och programprodukter, som återfinns på webbplatsen Tickemaster.se eller i övrigt förekommer/används vid tillhandahållande av Tjänsten är immaterialrättsligt skyddad egendom som ägs av Ticketmaster eller av en tredje part som är Ticketmasters samarbetspartner. Sådant skyddat innehåll får inte utan föregående tillstånd från Ticketmaster eller den samarbetspartner som äger rättigheten ifråga, kopieras, ändras, visas offentligt, licensieras eller överföras.
2.5 Rätten till ändringar
Ticketmaster har rätt att uppdatera, ändra, lägga till eller ta bort material som ingår i Tjänsten, och begränsa tillgång till Tjänsten utan att meddela detta i förväg, när som helst, efter egen bedömning. Ticketmaster har, när som helst, rätt att ändra villkor för användandet av Tjänsten samt innehåll och val av tjänster.
2.6 Ansvar för tjänster
Ticketmaster ansvarar inte för, och kommer inte att kompensera eventuell förlust som uppkommer på grund av driftsavbrott, förseningar, avbrott eller annan teknisk omständighet som gör användandet av Ticketmaster.se omöjligt eller svårt.
2.7 Länkning
Tjänsten innehåller i vissa fall länkar till webbsidor som underhålls av annan än Ticketmaster. Ticketmaster ansvarar inte för funktionen hos eller innehållet på webbsidor som läkningen sker till.
2.8 Tillämplig lag
Svensk lag tillämpas på dessa allmänna villkor.
2.9 Rättsakten om digitala tjänster
Den genomsnittliga månatliga aktiviteten för mottagare av tjänsten, enligt rättsakten om digitala tjänster, är 27,164,043. Senast uppdaterad den 17 augusti 2023.
TIDIGARE VILLKOR:
2019-01-01--2020-03-05
2020-03-06--2020-03-11
2020-03-12--2020-08-05