Det saknas stöd för din webbläsare. För bästa upplevelse, använd någon av dessa webbläsare: Chrome, Firefox, Safari, Edge.
Hoppa över och gå till huvudinnehåll
Paypal Officiell Betalningspartner

Balett & Dans

Biljetter till Alma Söderberg

Föreställningar4 resultat

Föreställningar i Sverige

Om

Genom röst, kropp och rörelse träder ett ljudande landskap fram – en rytmisk resa där känslor flödar, möts och förändras.
Alma Söderberg har gjort sig känd för sitt intrikata samspel mellan rörelse och rytm. Ett möte mellan metriskt tänkande och känslomässig kroppslighet, där det ena inte utesluter det andra. Ett slags klingande, rytmiskt drivna danser. Suggestivt och med ett stänk av humor.

I Infinétude hämtar Alma Söderberg näring från sin första danskärlek och eviga inspirationskälla: Flamencon. En dans som har en särpräglad förmåga att gå in i och leka med djupa känslor. Här gestaltas glädje, sorg, lycka, uppror, desperation, samtidigt som dansarna befinner sig i komplexa rytmiska mönster som ständigt förändras i ett samspel mellan varandra och musiken.

I Infinétude förstärks glädjen i en synkopering – en förskjutning av betoningen inom en takt, där emfasen ligger på ett annat ställe än i det normala tempot. Här förstärks sorgen i en klang av rösten, ilskan kopplad till en viss rörelse och motståndet inbäddat i en melodi. Genom polyrytmik – där två eller flera rytmer med kontrasterande betoningsmönster sammanförs till en övergripande rytmisk struktur – försöker gruppen att inte vara målmedvetna i sina handlingar utan i stället finna en förmåga att både lyssna och agera, dansa, sjunga och tänka tillsammans.

Dessa erfarenheter och förhållningssätt tar Alma Söderberg med sig in i arbetet med Infinétude – som blir hennes största egenproducerade verk någonsin – där hon tillsammans med fem fenomenala artister från den samtida europeiska dansscenen, undersöker musik, dans, form och mönsterskapande, kopplat till känslor; till helande, till motstånd och till både glädje och sorg.

Längd: Ej klart

Alma Söderberg är koreograf och performer som arbetar med musik och dans. Hon använder sin röst och kropp för att spela på rummet som om det vore ett instrument. Hennes pågående forskning kretsar kring hur vi lyssnar när vi tittar: förhållandet mellan öra och öga. Hon har grundat sin praktik i flera soloverk men har också skapat duetter, trios och gruppföreställningar i samarbete med olika konstnärer, kollektiv och institutioner. Hon är främst utbildad i samtida dans och flamenco vid bland annat Matilde Coral Escuela de Danza i Sevilla, Amor de Dios i Madrid, Gotlands dansutbildningar i Visby och SNDO i Amsterdam. Sedan 2019 arbetar hon även som curator vid enstaka tillfällen, till exempel för festivalen EarEye som delar fokus med hennes praktik.