
Rock/Pop
Biljetter till Alphaville
Evenemang
2 Kommande evenemang
Sverige
Det finns inga kommande event i Sverige
Det finns fler evenemang nedan
Internationella evenemang
2 Evenemang- 2025-06-07lördag 20:00Wiesmoor, TysklandFreilichtbühneAlphaville – Live in Concert – Sommer Open Air 2025
Relaterat
Arena
- 2025-06-22söndag 20:00Bassum, TysklandFreudenburgAlphaville - bassum-open-air 2025
Relaterat
Arena
Om
1984, släppte Alphaville deras första, och mest ikoniska album, Forever Young. Hitlåtarna ”Big in Japan”, ”Sounds Like a Melody” och ”Forever Young” har blivit en tidlös koppling till våra egna uppväxter.
Forever Young blev albumetta i över elva veckor och ”Big in Japan”, ”Sounds Like a Melody” och ”Forever Young” blev singelettor i Sverige.
Mot slutet av 1981 träffades Marian Gold, Bernhard Lloyd och Frank Mertens för första gången och några månader senare skapade de Alphaville. Musikaliskt inspirerades de av New Wave-akter som Ultravox! och OMD. Den första musiken som de producerade var hänsynslös synthpop som passade perfekt med stämningen i början av 80-talet.
“Sometimes I wake up at night with an idea for a song. Then I go over like in a dream to my CP70 and play alone in the dark and I imagine that there are people out there somewhere in the darkness. And at particular places in the music these people start to clap their hands and cheer. And I guess I can only get this kind of feeling because I’m basically not a musician but a fan of music. I am still this crazy fan, the same small boy who used to lie in front of his stereo set playing all this great music and dream.” (Marian Gold 1999)
Forever Young blev albumetta i över elva veckor och ”Big in Japan”, ”Sounds Like a Melody” och ”Forever Young” blev singelettor i Sverige.
Mot slutet av 1981 träffades Marian Gold, Bernhard Lloyd och Frank Mertens för första gången och några månader senare skapade de Alphaville. Musikaliskt inspirerades de av New Wave-akter som Ultravox! och OMD. Den första musiken som de producerade var hänsynslös synthpop som passade perfekt med stämningen i början av 80-talet.
“Sometimes I wake up at night with an idea for a song. Then I go over like in a dream to my CP70 and play alone in the dark and I imagine that there are people out there somewhere in the darkness. And at particular places in the music these people start to clap their hands and cheer. And I guess I can only get this kind of feeling because I’m basically not a musician but a fan of music. I am still this crazy fan, the same small boy who used to lie in front of his stereo set playing all this great music and dream.” (Marian Gold 1999)