Det saknas stöd för din webbläsare. För bästa upplevelse, använd någon av dessa webbläsare: Chrome, Firefox, Safari, Edge.
Hoppa över och gå till huvudinnehåll
Paypal Officiell Betalningspartner

Balett & Dans

Biljetter till Gunilla Heilborn

Föreställningar5 resultat

Föreställningar i Sverige

Om

En storslagen och rörig koreografisk utredning.
I Verk och dagar blandas upplevelser från en resa till det antika Grekland med en undersökning av en fjorton år gammal föreställning. Med humor och ett stänk av melankoli tar Gunilla Heilborn sig an This is not a Love Story – den av hennes föreställningar som har turnerat mest i världen. Hon tittar närmare på bakgrunder, referenser och berättelser som finns gömda i föreställningens fragmentariska texter och scener.

Parallellt med detta finns en resa till Grekland och hennes intresse för antiken, en tid hon aldrig tröttnar på att använda som en spegelbild för vår egen tid och som ledde henne till en resa till öriket. Verk och dagar består av två delar; en lecture performance där Heilborn själv, likt en utredare, med hjälp av film- och bildprojektioner, inspelade intervjuer och sporadiska minnesbilder, ritar upp en karta över materialet i This is not a Love Story.

Den andra delen består av storslagna sceniska bilder där texter och koreografiskt material framförs av dansarna Ludvig Daae och Kristiina Viiala. Resandet, vad som fastnar hos oss av det vi ser och upplever, vad vi minns av det vi har varit med om, förenar de två delarna. Rummet, ljuset och musiken har en stor roll i föreställningen och görs av Heilborns mångåriga medarbetare Katarina Wiklund, Minna Tiikkainen och Kim Hiorthøy.

Jag är väldigt förtjust i titeln som jag har lånat från en dikt skriven 700 år f.v.t av den grekiske skalden Hesiodos. Verk och Dagar - det är ju precis det som livet består av. Våra dagar och det vi gör under de dagarna. Det är en perfekt titel till ett verk där jag tittar lite närmare på ett verk jag har gjort. Vad var det, vad innehöll det för tankar? Vad gjorde vi alla dessa dagar? Titeln går också att associera till det unika och tillfälliga med scenkonsten. Det både flyktiga och intensiva. Hur olika ett verk är olika dagar och hur ett verk förändras av dagarna som går.

Gunilla Heilborns verk har en fragmentarisk, associativ struktur och saknar ofta en uppenbar inre logik eller ordning. Idémässigt kopplar det henne löst till den tyska romantiken. En annan rottråd i hennes arbete går till antiken. Men egentligen och främst är Heilborn sin egen genre.

Gunilla har två förmågor som definierar hennes verk och sätt att arbeta. Dels ser hon det skeva, inte sällan dråpliga skeendena i historien, fiktionen och samtiden, dels kan hon gestalta det på oväntade sätt på scenen. Hon har dessutom talang för att vara rolig.

Genom att kombinera text, rörelse, video och bild skapar Heilborn ett fascinerande och fängslande uttryck – alltid kryddat med humor – som både underhåller och utmanar sin publik. Heilborn har rönt stora framgångar inom både scenkonst och film. Hennes konstnärliga karriär tog sin början med studier inom radio och film, samt koreografi vid DOCH i Stockholm och för Anna Halprin vid San Francisco Dancers workshop. Exempel på några av Heilborns mest framstående produktioner är de kritikerhyllade scenkonstverken Potatislandet (2007), This is Not a Love Story (2011), och The Wonderful and The Ordinary (2017), samt (de prisbelönta) filmerna Hur man gör (2007), skapad tillsammans med Mårten Nilsson och Kim Hiorthøy, och This is Alaska (2009) med Mårten Nilsson.